Genève

Pianoforte

Driven by its professor, Pierre Goy, a renowned soloist and chamber musician, the pianoforte class accompanies its students in their apprenticeship in the main repertoires of this instrument.

The pianoforte class at the Haute école de musique de Genève (HEM) prepares its students for a multifaceted career in music, ranging from the interpretation of the soloist repertoire to that of polyphonic and orchestral works, but also to the teaching and passing on of knowledge.

The class has a particularly rich inventory of instruments to call on, including exact replicas of instruments made by Andreas Stein (Augsburg, 1783), Anton Walter (Vienna, 1805) and Johann Fritz (Vienna, approx. 1830). These instruments make it possible to work with a repertoire ranging from the second half of the 18th century to 1830. A square pianoforte made by Erard Frères (Paris, 1802) provides the opportunity to explore the French repertoire, about which too little is known even today.

Our students are encouraged to take part in numerous activities arranged by the HEM’s department of music of the past, which regularly invites eminent performers and researchers from all over the world to give Masterclasses and seminars.  The goal is to encourage the development of a thoughtful approach, with a view to achieving a deeper contextualization of the practice and repertoire of their instrument.

The pianoforte class regularly collaborates with the HEM’s other departments, and with internationally acclaimed Swiss ensembles, on ‘side-by-side’ artistic projects, which constitute a real gateway to the professional world.

Teachers

Pierre Goy

Professeur de pianoforte, clavicorde, claviers anciens

Pierre Goy étudie le piano avec Fausto Zadra, Edith Murano, Esther Yellin et Vlado Perlemuter, et participe à des cours d'interprétation notamment avec Jörg Demus, et Nikita Magaloff. Lauréat de plusieurs concours, il donne des concerts en Europe et aux Etats-Unis. Passionné par les possibilités expressives des instruments anciens, il suit les séminaires de Paul Badura-Skoda et de Jesper Christensen pour le rubato. Pierre Goy cherche à rendre la musique de chaque époque avec l'inst rument correspondant. Il forme avec Nicole Hostettler un duo aussi bien à deux piano-forte, au clavecin et au piano-forte, ou à deux clavicordes. Ils ont enregistré l'oeuvre pour clavier de J. G. Müthel (Cantando 2016). Il a également enregistré les Années de Pèlerinage: Première année: Suisse de Liszt, sur un piano Richard Lipp de 1870 (Cantando 9814). Pour le label Lyrinx Srumenti (LYR 247).il a enregistré des oeuvres de jeunesse de Chopin sur une copie d’un pianoforte Graf de 1826, enregistrement unanimement salué par la critique (cinq Diapasons, un Coup de coeur - Revue du son). Son enregistrement Claviers mozartiens (LYR 2251) a remporté un Diapason d’or, un Coup de coeur, ainsi qu’un Opus d’or – Opus Haute Définition. Il vient d’enregistrer avec Nicole Hostettler sur le pianoforte Taskin et le Clavecin Ruckers-Taskin du Musée de la Musique les oeuvres à deux claviers d’Armand Louis Couperin. En formation de musique de chambre il a pour partenaires entre autres des membres d'"Il Giardino Armonico", le quatuor Mosaïques, l’Ensemble baroque de Limoges. Il publie divers articles sur la pratique et la facture instrumentale. Pierre Goy est l'instigateur des Rencontres Internationales Harmoniques de Lausanne qui rassemblent tous les deux ans depuis 2002 des facteurs d'instruments, des musiciens, des musicologues et des conservateurs de musée autour des instruments anciens. En apprendre plus

pierre goy

Départements & filières associés