Geneva

Harpsichord

Under the guidance of its professor Béatrice Martin, a renowned soloist and chamber musician, the harpsichord class supports its students as they learn the main repertoires, ranging from the 16th century to the end of the 18th century, without leaving out the contemporary works. 

Emphasis is placed on strengthening a clean and solid technique, relying on adapted use of didactic and theoretical works for keyboard, a demanding fingering strategy and a rigorous harmonic and structural analysis of the works; all this is done in the interests of achieving an eloquent exposition of the musical narrative. There are six joint classes spread over the year, and three public performances.

The harpsichord class at the ‘Haute école de musique’ (HEM) offers its students a very extensive inventory of instruments: its thirty instruments - school instruments and aesthetic instruments, each with its own character - constitute thirty plus points, enabling the students to develop a great feel, suitable sensitivity and a level of rhetoric in relation to the repertoire being studied.

Particularly suited to accompaniment, the harpsichord easily finds its place in a diverse range of instrumental ensembles, or in the grandest orchestras. Our students are given an initiation in the workings of basso continuo, which they put into practice in an instrumental or vocal ensemble.

Our students are encouraged to take part in numerous activities arranged by the HEM’s department of music of the past, which regularly invites eminent performers and researchers from all over the world to give Masterclasses and seminars. The goal is to encourage the development of a thoughtful approach, with a view to achieving a deeper contextualization of the practice and repertoire of their instrument.

he harpsichord class regularly collaborates with the HEM’s other departments, and with internationally acclaimed Swiss ensembles, on ‘side-by-side’ artistic projects, which constitute a real gateway to the professional world. 

Teachers

Béatrice Martin

Professeure de Clavecin

Née à Annecy, Béatrice Martin étudie le clavecin dès l’âge de six ans. Son parcours musical l’amène à étudier avec de grandes personnalités du clavecin : Christiane Jaccottet au Conservatoire de Musique de Genève, Kenneth Gilbert, et Christophe Rousset au Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris. Elle y obtient de nombreux premiers prix avec les plus hautes distinctions, et y achève un cycle de perfectionnement. Elle reçoit également les précieux conseils d’Huguette Dreyfus, Ton Koopman et Lars-Ulrik Mortensen lors de masterclasses. Premier prix du Concours International de Clavecin de Bruges en 1998, elle reçoit également le prix du public et le prix des Editions Bärenreiter. L’année suivante, elle est nommée Révélation de l’ADAMI au MIDEM de Cannes. Estimée pour ses talents de continuiste, elle a joué lors de nombreux festivals et dans une multitude d’ensembles. Elle est également une partenaire privilégiée de William Christie et de ses Arts Florissants depuis vingt ans. Reconnue pour les qualités de son enseignement, Béatrice Martin a créé la classe de clavecin à l'Escola Superior de Música de Catalunya à Barcelone et est actuellement professeure invitée à la Juilliard School de New-York. En 2000, Béatrice Martin fonde avec Patrick Cohën-Akenine l’ensemble Les Folies françoises, au développement duquel elle participe activement. En savoir plus sur Béatrice Martin

Béatrice Martin

Departments and associated courses