Geneva

Cornett

“A ray of sunlight breaking through the clouds.” That was how Mersenne described the sound of the cornett. It is indeed the instrument’s sound and extraordinary flexibility that made it famous and continue to fascinate those who listen to it today. 

A range of more than two octaves and impressive dynamic capabilities have enables the cornett to shine in every field of music for almost 300 years.

Under the guidance of its professor Lambert Colson, a renowned soloist and chamber musician, the cornett class at the Haute école de musique de Genève (HEM) prepares its students for a multifaceted career in music, ranging from the interpretation of the soloist repertoire to that of polyphonic and orchestral works, but also to the teaching and passing on of knowledge.

The class makes a sizable inventory of instruments available to its students, enabling them to experiment with historical practices in terms of transpositions and the tenor cornet.

Moreover, the students are encouraged to take part in numerous activities arranged by the HEM’s department of music of the past, which regularly invites eminent performers and researchers from all over the world to give Masterclasses and seminars. In particular, the class pursues a research project based around the creation of a database about the repertoire and the instruments kept at the HEM. This project thereby enables the students to be in the know when it comes to discovering the repertoire, and to use modern tools to get the best out of the instrument.

Finally, the cornett class regularly collaborates with the HEM’s other departments, and with internationally acclaimed Swiss ensembles, on ‘side-by-side’ artistic projects, which constitute real gateways to the professional world. 

Teachers

Lambert Colson

Professeur de Cornet à Bouquin

Lambert Colson se forme auprès de Françoise Defours, Pedro Memelsdorff, Bart Coen, Marleen Leicher, Bruce Dickey et Gebhard David; notamment au Koninklijk Conservatorium Brussel, à l’ESMUC à Barcelone, à la Schola Cantorum Basiliensis et l’HFK de Brême. Ses collaborations comptent des ensembles et des chefs tels que Scherzi Musicali, Le Poème Harmonique (Vincent Dumestre), Holland Baroque, La Fenice (Jean Tubéry), Pygmalion (Raphaël Pichon), B’rock, Collegium Vocale (Phillipe Herreweghe), Correspondances (Sébastien Daucé), Cappella Meditteranea (Leonardo Garcia Alarcon), Continuum… Il dirige ses propres projets musicaux, directement issus de recherches engagées ces dernières années au sein de son ensemble InAlto. Les enregistrements d’InAlto les plus récents ont été acclamés par la critique européenne : Diapason d’Or & Diapason D’Or de l’année 2017, Choc de Classica, 5 étoiles Rondo Magazin, Joker Crescendo, Cléf d’Or Res Musica, choix de l’année pour Libération et Le Monde… Il enseigne aujourd’hui le cornet à bouquin, la musique d’ensemble et l’ornementation au Koninklijk Conservatorium de Bruxelles et à la Haute école de musique de Genève. En perpétuelle recherche sur son instrument, Il poursuit actuellement un cursus de doctorat autour du cornet muet et de son utilisation dans l’Allemagne du 17ème siècle en cotutelle entre Le Koninklijk Conservatorium et la Vrije Universiteit à Bruxelles. La thèse sera présentée publiquement en 2024. Il est le dédicataire de plusieurs pièces de compositeurs contemporains : Zad Moultaka, Fabrice Fitch, Bernard Foccroulle… Avide de collaborations inhabituelles, il travaille avec la chorégraphe Catherine Contour et découvre la pratique de l’hypnose; il explore de plus en plus les possibilités offertes par ses instruments dans les musiques actuelles : collaborant avec des artistes tels que Liesa van der Aa, Shara Nova (My Brightest Diamond), Petur Ben, Mugison ou encore Efterklang. Il est aussi l’invité de plusieurs projets de Jazz et d’improvisation avec des artistes tels que Emmanuel Baily, Xavier Rogé, Franck Vagané, Adam Woolf, Jon Birdsong ou encore Eric Vloeimans. En savoir plus sur Lambert Colson

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