Geneva

Baroque violin

The baroque violin class at the Haute école de musique de Genève (HEM) prepares its students for a multifaceted career in music, ranging from the interpretation of the soloist repertoire to that of polyphonic and orchestral works, but also to the teaching and passing on of knowledge. 

The students in the class are encouraged to take part in numerous activities arranged by the HEM’s department of music of the past, which regularly invites eminent performers and researchers from all over the world to give Masterclasses and seminars. The goal is to encourage the development of a thoughtful approach, with a view to achieving a deeper contextualization of the practice and repertoire of their instrument. 

Teachers

Anne Millischer

Professeur de violon baroque

Originaire du sud-ouest de la France, Anne Millischer commence très jeune ses études musicales. Elle obtient un Diplôme d’Etudes Musicales au Conservatoire National de Région de Toulouse dans la classe de violon de Chantal Crenne, avant de recevoir plusieurs diplômes de la Haute Ecole de Musique de Genève: un Diplôme d’Enseignement de violon et un Diplôme de Concert dans la classe de Robert Zimansky, ainsi qu’un Diplôme de Soliste de violon baroque «avec distinctions» dans la classe de Florence Malgoire. Parallèlement à ses longues études du violon dans les conservatoires, elle choisit d’enrichir et diversifier sa formation musicale. Elle pratique le piano durant quinze années à Toulouse, puis elle étudie le chant au Conservatoire Populaire de Genève dans la classe de Maria Diaconu avec qui elle obtient un Certificat d’Etudes avec mention. En intégrant différentes formations professionnelles telles que l’Orchestre Français des Jeunes symphonique, puis l’Orchestre Français des Jeunes Baroque, l’Académie Européenne d’Ambronay, l’Académie de la Fondation Royaumont, l’Académie du Festival de Rougemont, les Arts Florissants Juniors, elle bénéficie des conseils des plus grands noms de la scène musicale internationale classique et baroque: Lucy van Dael, Bob van Asperen, Olivier Baumont, Blandine Rannou, Guido Balestracci, William Dongois, Gérard Lesne, Emmanuel Krivine, Christophe Rousset, Gabriel Garrido, William Christie. En 2007, elle est engagée en tant que musicienne et co-directrice artistique de la tournée d’été «Il Concerto degli Angeli», et reçoit un Prix spécial Gilbert Albert Joaillerie récompensant non seulement «ses qualités de musicienne et de co-directeur artistique (…) démontrées brillamment», mais aussi parce qu’elle a su «faire face avec gentillesse et autorité à tous les problèmes qui se sont posés» et qu’elle a «en toutes circonstances, préservé l’unité du groupe». (Hubert PERRIN – Allocution de Clôture de la Tournée «Il Concerto Angelico» - Eté 2007) Depuis plusieurs années, elle se produit en soliste à Genève, Dijon, Villeneuve, Zermatt, Champs-sur-Marne, Toulouse, Paris, Lyon, Versailles, Rougemont, Megève, où «elle a su révéler de fabuleux dons de violoniste, confrontée à l’interprétation de cette musique baroque nécessitant de grandes qualités de virtuosité». (Evelyne PERINET-MARQUET – Le Dauphiné Libéré, Août 2007) Elle est également invitée à jouer dans diverses formations sur instruments historiques: l’Ensemble Elyma dirigé par Gabriel Garrido, Les Arts Florissants dirigé par William Christie, Les Talens Lyriques dirigé par Christophe Rousset, La Chambre Philharmonique dirigé par Emmanuel Krivine, La Nouvelle Ménestrandie et La Capella Mediterranea dirigés par Leonardo Garcia Alarcon, l’Ensemble Cantatio dirigé par John Duxbury, l’Ensemble Baroque du Léman dirigé par différents chefs invités. Parallèlement à ses activités de concertiste, Anne Millischer enseigne le violon baroque à la Haute école de musique de Genève depuis la rentrée 2023-24.

Chouchane Siranossian

Professor of Baroque Violin

Chouchane Siranossian, a violinist with an audacious career, has made a name for herself both in the international baroque scene and alongside numerous prestigious orchestras. Her exceptional virtuosity, enriched by her musicological research, opens up a new dimension of interpretation, making her a highly sought-after musician. Born in Lyon in 1984, she studied music and violin at the Conservatoire de musique de Romans and at the École supérieure de cordes in Sion. Admitted to the CNSM de Lyon in the class of Pavel Vernikov, she then joined Zakhar Bron at the Musikhochschule in Zurich, where she obtained her soloist diploma with the highest distinctions in 2007. Shortly after, she won the position of concertmaster with the St. Gallen Symphony Orchestra, a role she held until the end of the 2008/2009 season. That same year, after meeting Reinhard Goebel, she decided to dedicate herself to the study of early music at the Mozarteum in Salzburg under his guidance, and has since regularly collaborated as a concertmaster under his direction. Drawing from this rich knowledge, her performances on period instruments and her cadenzas in major concertos from the repertoire, such as those by Mozart, Vivaldi, Beethoven, and Paganini, have been acclaimed by both the public and critics alike. Chouchane Siranossian regularly performs as a soloist with various orchestras on both modern and baroque violins. She has collaborated with musicians such as Bertrand Chamayou, Philippe Bianconi, Benjamin Engeli, Michel Béroff, Daniel Ottensamer, and others. In early music, she has worked alongside Jos van Immerseel, Dorothee Oberlinger, Kristin Von der Goltz, Rudolf Lutz, Rüdiger Lotter, Roy Goodman, and Vaclav Luks, among many others. Exploring a wide repertoire, Chouchane Siranossian places great importance on rediscovering and recording lesser-known works from the 18th and 19th centuries, regularly participates in the creation of new works, and collaborates with renowned composers. Learn more about Chouchane Siranossian

anne millischer
Portrait de Chouchane Siranossian

Departments and associated courses

Témoignages

La HEM est réputée jusqu'en Amérique latine pour l'expertise de son département de musique ancienne, tant au niveau instrumental que théorique.

Pablo Agudo Etudiant en 2e année du Bachelor of Arts en Musique / instruments historiques (Violon baroque)