Geneva

Baroque cello

The baroque cello class offers students the chance to explore a vast repertoire that enables them to better understand where their instrument comes from and to trace its evolution: the golden age of the reduction on the bass violin, the 17th century and the birth of the cello, and the 18th century up until the pre-Romantic period. 

Under the guidance of its professor Bruno Cocset, a renowned soloist and chamber musician, the baroque cello class at the Haute école de musique de Genève (HEM) prepares its students for a multifaceted career in music, ranging from the interpretation of the soloist repertoire to that of polyphonic and orchestral works, but also to the teaching and passing on of knowledge.

The baroque cello class at the Haute école de musique de Genève (HEM) makes available to its students a particularly extensive collection of instruments and bows: a bass violin with 5 strings on an Amati model, a cello with 5 strings, several cellos with fittings and tuning keys suited to the playing of 18th century music, classical and romantic cellos, and bows with pinched bow frogs that enable students to explore the ‘underhand’ bowing technique. Playing on the catgut string is treated as the main vector for producing sound, involving work on one’s posture and attitude with the instrument. Every aspect of playing with the lower bow are explored: solo playing, sole accompaniment or in the context of a basso continuo with several instruments, chamber music, discovering the violin consort.

Moreover, our students are encouraged to take part in numerous activities arranged by the HEM’s department of music of the past, which regularly invites eminent performers and researchers from all over the world to give Masterclasses and seminars. The goal is to encourage the development of a thoughtful approach, with a view to achieving a deeper contextualization of the practice and repertoire of their instrument.

Finally, the baroque cello class regularly collaborates with the HEM’s other departments, and with internationally acclaimed Swiss ensembles, on ‘side-by-side’ artistic projects, which constitute a real gateway to the professional world. 

Teachers

Bruno Cocset

Professeur de Violoncelle

Né en 1963, Bruno Cocset est diplômé du Conservatoire National de Région de Tours. Reçu au Conservatoire National Supérieur de Musique de Lyon en 1980, il y sera l'élève d'Alain Meunier, puis de Jean Deplace dont il quitte la classe en mars 1983 en raison de divergences stylistiques.  Il aborde le violoncelle baroque et le jeu sur cordes en boyau en autodidacte, puis avec Christophe Coin, devenant le premier élève diplômé de sa classe au Conservatoire National Supérieur de Musique et Danse de Paris (1er Prix à l’unanimité en 1986). Il suit également les masterclasses du violoncelliste Anner Bijlsma et du violoniste Jaap Schroeder. Vingt années riches d’expériences et de confrontations musicales se succèdent alors: Les Arts Florissants, Mosaïques, Fitzwilliam, l’Ensemble Baroque de Limoges, Le Concert Français, La Petite Bande, Les Musiciens du Louvre, Les Talens Lyriques, Arsys, Ricercar Consort, l’Arpeggiata, Stradivaria, l’Amoroso, Al Ayre Espanol, Henri Ledroit, Véronique Gens, Maurice Bourgue, Franz Brüggen, Gustav Léonhardt, Jos Van Immersel, Jean-Claude Malgoire, Philippe Herreweghe…  Ses ports d’attache les plus fidèles sont Il Seminario Musicale de Gérard Lesne (1988-2004), et le Concert des Nations et Hesperion XX-XXI de Jordi Savall (1990-2005). En 1996 il fonde Les Basses Réunies et autoproduit son premier enregistrement soliste: les sonates d’Antonio Vivaldi. Ce disque, que le label Alpha accueille dans sa collection, reçoit le prix Vivaldi de la fondation Cini à Venise. Une dizaine d’autres enregistrements, salués par la presse musicale française et internationale, lui valent d’être régulièrement invité à jouer en France, en Europe, au Québec, et en Russie. Chacun de ces projets discographiques est relié à une recherche sonore et organologique avec le facteur et luthier Charles Riché. Neuf instruments naissent de cette collaboration. En musicien chercheur, il propose ainsi un violoncelle « pluriel ». Il se consacre aujourd’hui exclusivement à cette voie et à l’enseignement. En septembre 2005, il est nommé professeur de violoncelle baroque à la Haute école de musique de Genève. En savoir plus sur Bruno Cocset 

Bruno Cocset

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