Genève

Lute

To study the lute, the theorbo, the archlute, the baroque lute and early guitars is to enter a rich and varied musical world that extends from the Middle Ages to the late 18th century and beyond. 

Guided by its professor, Monica Pustilnik, a renowned soloist and chamber musician, the class in early plucked string instruments at the Haute école de musique de Genève (HEM) supports its students as they learn the main repertoires (medieval, Renaissance or baroque, Italian, German, English or French) and understand how they evolved over the centuries. The class prepares its students for a multifaceted career in music, ranging from the interpretation of the soloist repertoire to that of polyphonic and orchestral works, but also to the teaching and passing on of knowledge.

The diverse forms of lute, instruments with five, six, ten and thirteen or fourteen choirs (rows of double strings) all correspond to specific repertoires, whether in the soloist genre or that of ensemble music. Particularly well-suited for accompaniment, these instruments are ideally suited for accompanying the traverso, the violin, the flute and the voice. They easily find their place in a diverse range of instrumental ensembles, or in larger orchestras. Our students are given an initiation in the workings of basso continuo, which they put into practice in an instrumental or vocal ensemble.

Our students are encouraged to take part in numerous activities arranged by the HEM’s department of music of the past, which regularly invites eminent performers and researchers from all over the world to give Masterclasses and seminars. The goal is to encourage the development of a thoughtful approach, with a view to achieving a deeper contextualization of the practice and repertoire of their instrument.

The lute class regularly collaborates with the HEM’s other departments, and with internationally acclaimed Swiss ensembles, on ‘side-by-side’ artistic projects, which constitute a real gateway to the professional world. 

Teachers

Laura Monica Pustilnik

Professeure de Luth - Basse continue à l'instrument (pour les luthistes).

Après des études de guitare et de piano au Conservatoire National Lopez Buchardo en Argentine, Mónica Pustilnik finit sa formation en 2010 avec un Master of Arts à la Schola Cantorum de Bâle auprès de Hopkinson Smith. Elle se spécialise dans le répertoire de la musique baroque et renaissance pour luth et parachève sa formation auprès de Jesper Christensen pour la basse continue au luth et au clavecin, de Rolf Lislevand à la Musikhochschule de Trossingen en Allemagne, de Michel Corboz en direction de chœur au Conservatoire Supérieur de musique de Genève et de Jordi Mora en direction d’orchestre à Barcelone.   Mónica Pustilnik est très active en tant que soliste, chambriste et dans les productions d’opéras ou d‘oratorios. Elle se produit et enregistre régulièrement avec des ensembles de renom tels que Le Concert d’Astrée (dir. Emmanuelle Haïm), La Cappella Mediterranea (dir. Leonardo García Alarcon), Les Musiciens du Louvre (dir. Marc Minkowski), Les Talens Lyriques (dir. Christophe Rousset), Concerto Vocale (dir. René Jacobs), Ensemble Elyma (dir. Gabriel Garrido), les Arts Florissant (W. Christie) et bien d’autres encore. Mónica Pustilnik assiste la direction musicale de Eliogabalo de Cavalli à l’Opéra Garnier de Paris, Elena de Cavalli au Festival d‘Aix-en-Provence, L’Orfeo de Monteverdi à l‘Opéra de Lille, Hipermestra de Cavalli au Festival de Musique Ancienne de Utrecht, L‘Incoronazione di Poppea à la Haute école de musique de Genève. Elle se produit en récital au Konzerthaus de Vienne, au Festival de Poznan (Pologne), à Ravello (Italie), aux Freunde Alter Musik Basel, et élabore de nombreux programmes de musique de chambre à l‘Opéra de Lille. En 2014, elle dirige les représentations de l’opéra Elena de Cavalli à l’Opéra de Nantes et Angers. Mónica Pustilnik enregistre pour les labels Harmonia Mundi, Naïve, Virgin, Arcana, Glossa, K617. Son enregistrement solo, réunissant des œuvres d‘Alessandro Piccinini pour le label Accent en 2014 a été accueilli  élogieusement par la critique. Son activité pédagogique l’amène à enseigner le luth, la basse continue et la musique de chambre à l’École Supérieure de Musique de Barcelone, au Conservatoire A. Scontrino à Trapani (Italie) et au Conservatoire national supérieur de musique et de danse de Paris. Mónica Pustilnik enseigne depuis septembre 2017 le luth à la Haute école de musique de Genève.  

Monica Pustilnik

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