Genève

Sackbutt

Derived from the words for ‘pull’ (sacquer) and push (bouter) in Old French, the sacqueboute, an ancestor of the modern trombone, is first mentioned at the time of the marriage of Charles the Bold, a former Duke of Normandy, in 1468. From the Renaissance to the baroque period, it features at all festivals and cermonies. 

Guided by its professor, Stefan Legée, a renowned soloist and chamber musician, the sackbutt class at the Haute école de musique de Genève (HEM) supports its students as they learn the main repertoires (medieval, Renaissance, baroque and romantic) and understand how they evolved over the centuries. The class prepares its students for a multifaceted career in music, ranging from the interpretation of the soloist repertoire to that of polyphonic and orchestral works, but also to the teaching and passing on of knowledge.

The class puts a particularly extensive collection of instruments at its students’ disposal, including entire consorts of Renaissance sackbutts (including an incredibly rare contrabass sackbutt), classical trombones, and German and French instruments from the Romantic period.

Our students are encouraged to take part in numerous activities arranged by the HEM’s department of music of the past, which regularly invites eminent performers and researchers from all over the world to give Masterclasses and seminars. The goal is to encourage the development of a thoughtful approach, with a view to achieving a deeper contextualization of the practice and repertoire of their instrument.

The sackbut class regularly collaborates with the HEM’s other departments, and with internationally acclaimed Swiss ensembles, on ‘side-by-side’ artistic projects, which constitute real gateways to the professional world. 

Teachers

Stefan Legee

Professeur de Sacqueboute

Stefan Legée a débuté l’étude du trombone à Reims avec Amédé Grivillers avant d’intégrer le Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris où il obtient un premier prix de trombone à l’unanimité. Il reçoit le Certificat d’Aptitude de trombone en 1985, et remporte un troisième prix au Concours international de Prague en 1987. Membre du quintette de cuivres Magnifica de 1985 à 1990, il est lauréat de plusieurs prix internationaux au sein de cette formation (Baltimore et Narbonne). En 1996, enfin, il obtient un certificat de perfectionnement de sacqueboute avec mention très bien au CNSM de Lyon. Trombone solo de l’orchestre Colonne de 1985 à 2006, Stefan Légée se produit régulièrement avec le Concerto Vocale de René Jacobs, Hespérion XXI de Jordi Savall, Europa Galante de Fabio Biondi, La Fenice de Jean Tubéry, les Sacqueboutiers de Toulouse ou le Concert Brisé de William Dongois. Il connaît également une large activité en musique contemporaine, jouant avec les ensembles Erwartung (Bernard Desgraupes), Sine qua non (Nicolas Brochot) ou Ars nova (Philippe Nahon). En 1996, il crée le concerto pour trombone et orchestre à cordes de Dominique Probst qui lui est dédié. Il a participé aux concerts de l’Ensemble 2e2m de 2002 à 2005. De nombreux enregistrements documentent son travail. Mentionnons Ex Libris avec La Fenice chez Opus 111, L’âge d’or du cornet avec le Concert Brisé et William Dongois chez K 617, la Passione di Jesù de Caldara avec Fabio Biondi pour Virgin veritas et la monographie Philippe Hersant avec l’Ensemble Ader pour Musique Française d’Aujourd’hui. Stefan Légée a donné de nombreux cours de maître de sacqueboute. Il enseigne le trombone et la sacqueboute au Conservatoire à Rayonnement Régional de Saint Maur et la sacqueboute à la Haute école de musique de Genève.

Stefan Legee

Départements & filières associés