JEANSDINGE ON THE MOVE

Symposium: 18 mars 2022
Inscription au Symposium par email à : jeansdinge.head@hesge.ch
Exposition: 19 et 20 mars, entrée libre
Le Cube
Campus HEAD, Bât. H.
Ave. de Châtelaine

Pourquoi le denim s’insinue-t-il dans les objets ? Pourquoi des designers et des spécialistes du marketing se sentent-ils et elles obligé-e-s d’envelopper des produits dans des matériaux qui ressemblent à du denim ? En revendiquant une propriété esthétique ou symbolique supérieure (pourquoi d’autre se parer de denim ?), tout en affichant de manière ostensible leur caractère bon marché (le denim est « fake »), les objets enveloppés de denim que l’artiste Katharina Hohmann et la designer Katharina Tietze ont récoltés au cours des 20 dernières années forment un ensemble déroutant et séduisant. La collection Jeansdinge (littéralement les « choses en denim ») comprend un large éventail d’objets, des produits de masse pour la plupart : des chaises de bureau, des préservatifs, des assiettes, des bikinis, des parfums, des écouteurs, etc. La liste compte plus de 450 entrées.

La collection pose un certain nombre de défis aux domaines de l’art et du design. En ce qui concerne l’art, la collection expose jusqu’à un certain point ce que la théoricienne Sianne Ngai décrit comme « le relâchement de la tension entre l’art autonome et la forme marchandise », entre la curation et le shopping, la collection d’art et l’obsession de niche. Simultanément, ces objets – des créations sans auteur-e, pour la plupart produites en série – semblent revendiquer, dans l’ensemble, une place dans l’histoire du design, nous demandant de reconsidérer les valeurs qui le sous-tendent. À bien des égards, cette collection est le pire cauchemar du critique d’art Hal Foster, un cauchemar dans lequel « l’esthétique et l’utilitarisme, loin d’être seulement confondus, se sont aussi subsumés sous le commercial – ou chaque chose [...] en passant par les gènes et les jeans, semble être considérée comme du design ».

En arrachant ces objets aux cycles de consommation, la collection offre un moyen de réfléchir à l’art, au design et aux diverses accusations de complicité dont ils font l’objet. Qu’est-ce qu’une collection « vulgaire » d’objets enveloppés de denim révèle sur les deux domaines, sur leur relation et sur notre époque ? Quelles histoires, quels affects et quels récits la collection parvient-elle à « archiver » à travers eux ? De quelle manière pouvons-nous rendre compte de la violence qui sous-tend la production de ces objets fabriqués en série ? Quels sont les nouveaux récits qu’elle rend possibles ?

Le symposium JEANSDINGE ON THE MOVE s’inscrit dans un projet de recherche basé sur la pratique, à cheval sur les domaines de l’art et du design, à la HEAD – Genève, dirigé par Katharina Hohmann et financé par la HES-SO (2021-2022). Il est soutenu par le Fonds national suisse de la recherche scientifique (FNS).

Équipe de recherche : Katharina Hohmann, Aude Fellay, Lucien Monot, Lorelei ­Regamey, Katharina Tietze, Chaïm Vischel et Camille Farrah Buhler.

Programme du Symposium du vendredi 18 mars 2022

8h30                                COFFEE AND WELCOME
9h00                                INTRODUCTION: Jean-Pierre Greff, Director, HEAD – Genève and Anthony Masure, Head of Research, HEAD – Genève

SESSION 1                     DENIM EVERYTHING AS PROMPT
What does one do with a collection of denim objects? What do denim objects in the aggregate do for the concepts, practices and fields that ‘house’ the collection? How does one actually go about archiving a collection of this nature? From the collection’s origin to the possibilities it affords in thinking about contemporary phenomena, from questions it raises to the methods it calls for, this session will serve as an overview of the challenges and possible avenues of the Jeansdinge research project.

9h00                                INTRODUCTION : The Jeansdinge Collection by Katharina Hohmann, Artist, HEAD – Genève
9h30                                Opening the anarchive, Lorelei Regamey, Researcher, HEAD – Genève
9h45                                Du denimérique, Anthony Masure
10h00                             Q&A. Moderation: Aude Fellay, Researcher, HEAD – Genève

SESSION 2                     ALL OVER
Unauthored designs, for the most part mass-produced, united, if not elevated, by a fabric. What does denim afford the objects it covers? What is fabric’s lure? Probing the relationship between surface and content, this session will plumb the depths of fabric as material, text and image.

10h45                             Materiality : Nils Röller, Author and professor, ZHdK, Zürich
11h00                             Wrapped in textiles – Packaging, Denise Locher, Archivist, Museum für Gestaltung, Zürich
11h15                            The adhesiveness of denim, Rob van Leijsen, Graphic Designer, HEAD – Genève
11h30                             Q&A Moderation: Katharina Hohmann


SESSION 3                    DENIM POLITICS
Denim brings to mind iconic pop cultural moments. Yet it also stands as a symbol of capitalism’s wrongs: mass production, the plundering of natural resources and the exploitation of cheap labour. Alerting us to the production and consumption contexts of denim, this session will provide historical and anthropological insights into the fabric

13h00                             Obstructions / Jean Factory, film 12 min., 2008, Ali Kazma, Artist, Istanbul / Paris
13h30                             (UN)CHAIN a Global OBJECT : the jean as politics, Iulia Hasdeu, Researcher and lecturer, Geneva
13h45                             East Berlin, 1976, Katharina Tietze, Professor, head of the Trends & Identity program, ZHdK, Zürich
14h00                             Q&A Moderation: Mikhail Rojkov, Researcher, HEAD – Genève and Lorelei Regamey, Researcher, HEAD – Genève
14h30                             PAUSE

SESSION 4                     DENIM TROUBLE
What happens to the fabric’s Americanness and associated qualities when it is turned into a denim-wrapped anything? What happens to design when ‘vulgar’ denim objects claim a place amongst it? In a back and forth between fabric and objects, imperialism and gender, the vernacular and the institutional, this session will explore the ways in which the Jeansdinge, and projects that resonate with it, ‘trouble’ the symbols on which they rest and the spaces they occupy.

15h00                             Denim Land, Celeste Hay, Writer and print designer, Geneva
15h15                             Jeansdinge, or the cute and vulgar, Aude Fellay, Researcher and lecturer in fashion, HEAD – Genève
15h30                            The gender of jeans from menswear to normcore, Elizabeth Fischer, Professor in the history of fashion, HEAD – Genève
16h00                             Articulating sauce, Malique Mohamud, Writer, Researcher, het Nieuwe Instituut, Rotterdam
16h15                             Q&A Moderation: Camille Farrah Buhler, Artist and designer, Geneva and Chaïm Vischel, Artist and researcher, HEAD – Genève

SESSION 5                     ART IN DENIM
If denim has found its way onto commodities, it has also made a place for itself in art practices. Artists who have made use of denim will address its meaning and function in their work. The session will also look into the relationship of objects to the moving image, anticipating the research’s next step – the filmic activation of the Jeansdinge objects.

17h15                             Undestroyable Denim, Ernestyna Orlowska, Artist, Performer, Bern
17h30                             How to build a Cowboy, Vincent Kohler, Artist, HEAD – Genève
17h45                             Une goutte de soleil turquoise, Sabrina Calvo, Writer, Paris
18h00                             L’OBJET ANIMÉ AU CINÉMA, Lucien Monot, Film Director, Lausanne
18h30                             Q&A Moderation: Katharina Hohmann

SESSION 6                     THE SOUND OF DENIM
The words ‘jeans’ and ‘denim’ have an interesting linguistic history: ‘Jeans’ and ‘denim’ literally come from Genoa (de Gènes) and de Nîmes. Working through the record covers and tracks in the collection, this last session will dive into the sound of denim. Think ‘Venus in Blue Jeans’ (Jimmy Clanton, 1962), ‘From Levis to Calvin Klein Jeans’ (Brenda Lee, 1981), ‘Blue Jean’ (David Bowie, 1984) or ‘Hip Teens don’t wear Blue Jeans’ (Frank Popp, 2001).

19h00                             Comments on Record Covers and other Musicalia in the Collection, Ambroise Tièche, Artist, HEAD – Genève.
20h00                              Digging da denim, DJ set ANITA KIRPPIS

EXPOSITION D’ARCHIVES OUVERTES
samedi 19.03 - dimanche 20.03.2022
L’exposition d’archives ouvertes mettra à la disposition du public l’intégralité de la collection Jeansdinge. L’exposition fera écho aux thèmes du symposium et permettra au public de se plonger dans le monde étrange des objets en denim.

Samedi 19.03.2022

10:00-12:00                         ATELIER ÉTUDIANT Dirigé par Aude Fellay, Katharina Hohmann, Katharina Tietze, Eva Wandeler
12:00-18:00                         EXPOSITION D’ARCHIVES OUVERTES

Dimance 20.03.2022
12:00-18:00                         EXPOSITION D’ARCHIVES OUVERTES

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JEANSDINGE ON THE MOVE
© Maurane Zaugg