Program :
9 : 00 am: Introduction by Pascal Rousseau et Alexandra Midal
9 : 30 am : Jeffrey Sconce, Northwestern University, Stanford
« The Will to (Invisible) Power. Electronics, Paranoia and the « Targeted Individual »
10 : 15 am : Frédéric Migayrou, Musée national d’art moderne, Centre Pompidou ; Bartlett College, Londres
« L’architecture en tête: Les alternatives d’un champ cognitif »
11 am break
11 : 15 : Jelena Martinovic, HEAD, Genève
« Early Video Art and Deprogrammed Minds»
12 : 00 : Larisa Dryansky, University of Paris Sorbonne
« Contrôle et apprentissage chez Vito Acconci et Dennis Oppenheim»
Break
14 : 30 pm : Branden Joseph, Columbia University, New York
« The Evolution of Control : William S. Burroughs in Latin America »
15 pm 15 : Sarah Montross, New York University, de Cordova Museum, Lincoln
« Otherworldly Liberation and Dystopian Confinement : Science Fictional Argentine Art of the 1960/70s »
16 : 00 pm : Lars Bang Larsen, University of Copenhagen
« Charlotte Echoes in My Skull. The Emergent Histories of Charlotte Johannesson’s Cyberfeminist Textilepunk 1973-1985 »
16 : 45 Break
17 : 00 pm : Arnauld Pierre, University of Paris Sorbonne
« Mind Benders. La machine à images du caisson d’isolation »
17 : 45 pm : Daniel Pick, Birkbeck College, University of London
« Driven to Destruction. Brainwashing, Assassination and Cinema in Cold War Times »
18 : 30 pm Conclusion and cocktail
Scientific persons in charge
Pascal Rousseau, University of Paris I Panthéon Sorbonne et Alexandra Midal, Haute Ecole d’Art et de Design de Genève assistés de Jelena Martinovic (FNS) et Nicolas Brulhart (FNS)
This colloquium is supported by Labex Cap, HEAD- Geneva and the FNS (National Swiss Funds for scientific research)
Partners :
University of Paris I Panthéon Sorbonne
HEAD, Haute Ecole d’Art et de Design, Genève
National museum of modern art, Centre Georges Pompidou